Social angst er angst for at være blandt andre mennesker eller at være sammen med nye mennesker. De tanker dette kan sætte i dig kan typisk være, at du tænker på, hvad de andre tænker om dig. Da du ikke får noget konkret svar, så kan du tænke, at de tænker det værste om dig.

Det kan være om dit tøj, om dit udseende, om din opførsel eller om andre forhold. Du kan endda have en ide om, at de tænker du er underlig, fordi du spiser ristet brød med spegepølse og marmelade om morgenen. En oplysning, som ingen endnu har fortalt dem, men som du kan digte ind i deres tanker om dig.

Hvis nu du lige vender den en omgang, og ser på en enkelt af de andre. Hvad nu, hvis denne ene person kommer til at vælte en kop. Hvad tænker du så? Og kunne du finde på, at hjælpe med at tørre op?

Svaret på første spørgsmål er med meget stor sandsynlighed, at du vil tænke, at det var da ærgerligt men du ville ikke fordybe dig så meget mere i det, og du vil sikkert heller ikke tænke noget negativt om denne person. Det er mere sandsynligt, at du vil føle sympati og medlidenhed med vedkommende.

Til det andet spørgsmål er svaret med lige så stor sandsynlighed, at Ja, du ville hjælpe med at tørre op.

Spørgsmål til refleksion:
– Hvordan kan det være, at du dømmer andre mennesker til at tænke anderledes, end du gør?
– Hvorfor skulle de tænke anderledes om dig, end du tænker om dem?
– De tanker du har om dem, kan det kaldes fordomme?
– Når du vil give de andre opbakning og hjælpe, hvorfor skulle de så ikke også støtte dig?
– Hvis du vil til et offentligt møde, hvordan kan det så være, at det går bedre, når du har en at følges med?

Underliggende angst: Angst for at blive afvist.

Også her er din selvtillid og dit selvværd afgørende for, hvordan du håndterer både det sociale aspekt og hvad du gør i forhold til hjælp med at tørre op.

Angst er ikke en tilstand du er, det er en tilstand du har.

OPGAVE
Følg vejledningen for, hvordan du løser opgaverne i “Sådan løser du opgaverne”.

1) Der er i teksten indsat en række spørgsmål, tag hver enkelt spørgsmål, eller blot dem du ikke lige kan svare på, og besvar spørgsmålene ved at bruge skemaet.

2) Brug skemaet til at arbejde med temaet: “Jeg er angst for at være sammen med andre” og/eller “Jeg er angst for at være sammen med mennesker jeg ikke kender”. Der hvor du skal være sammen med andre og hvor du ikke har lyst til det.