Emne Progress:

Den dybe vejrtrækning er berigende for krop og sjæl. Med en større gennemstrømning af ilt i kroppens celler, bliver der tilført mere energi, og der sker en mere effektiv udrensning af affaldstoffer. Du får også samtidig et større overblik, da hjernen får bedre betingelser at arbejde under.

Når du mærker, at din angst er på vej, så kan du tage styringen tilbage, ved at tage dybe vejrtrækninger. Det hjælper yderligere på dit overblik, hvis du giver dig selv lov til lige at tage to sekunders pusterum, inden du reagerer. Det giver dine tanker mulighed for at samle sig på den måde, du har lyst til, i stedet for på den måde angsten vil styre.

Dybe vejrtrækninger kan give svimmelhed, indtil din krop vender sig til, at den får den større mængde ilt. Dette er ufarligt, hvis du laver øvelserne, når du ikke er optaget af andre opgaver.

Dybe vejrtrækninger til afspænding (gennemfør alle punkter efter hinanden):

  1. Hæv og sænk skuldre op/ned 4x
  2. Dyb vejrtrækning 1:2 (dobbelt så lang tid på udånding, som på indånding)
  3. Mærk dit hjerte (hav og hold fokus på dit hjerte)
  4. Find indre fred – forestil dig dit drømmeliv (se dine ønsker for dit indre blik)

Åndedræt med pause til at styrke åbenhed (gennemfør alle punkter samtidig):

  1. Langsomme dybe vejtrækninger med pause efter indånding
  2. Træk vejret ind med mellemgulvet (helt ned i maven)
  3. Bryst dig
    – træk skuldrene tilbage, hold arme bagud, skyd brystet frem ved første del af indånding
  4. Vingebevægelser:
    – løft arme langsomt op over skulderhøjde ved sidste del af indånding
    – sænk arme langsomt mod hofterne ved udånding
  5. Slap af og hold vejret
  6. Gentag så mange gange, du har lyst

Styrk lungerne:

  1. Løft mellemgulvet, sug maven ind