Emne Progress:

Angsten for at blive afvist, angsten for at være alene, angsten for ikke at være en del af en gruppe, behovet for at få anerkendelse fra andre – også fra dyr – bunder i den helt basale terapeutiske angst: Angsten for, ikke at være elsket.

Angsten for at være alene
Helt inde i vores inderste kerne, kan den mest basale angst blive udløst. Det er angsten for ikke at være en del af en gruppe, ikke at være elsket. Mennesker, der er angst for at være alene, kan have oplevet massive situationer af svigt tidligere i deres liv. Det kan være børn af alkoholiserede eller misbrugende forældre, misbrugte børn, plejebørn (de har oplevet svigt allerede, når de kommer i pleje), børn af meget arbejdende forældre (far eller mor er der ikke, når jeg har brug for det), et forlist venskab eller parforhold, illoyal opførsel fra andre, bagtalelse, mobning, voldelig ægtefælle …

Der kan være rigtig mange årsager til, at en angst bliver grundlagt. Uanset årsagen, så er årsagen nu en gang årsagen. Du kan ikke gøre noget ved de omstændigheder, der har sat angsten i dig. Du kan derimod gøre noget ved, hvordan du håndterer den fra nu, og ind i din fremtid.

Det gode spørgsmål, du kan stille, for at finde svaret på, hvad du kan gøre er: Er der en angst under angsten for at være alene? Ja, det er angsten for ikke at være elsket.

Grundlæggende angst: Angst for ikke at være elsket (at blive holdt udenfor, ikke at blive set eller hørt, ikke at være en del af noget).

Den grundliggende angst, som vi får den præsenteret i vores terapeutiske virke, er angsten for ikke at være elsket. Det er angsten for at blive isoleret og overladt alene til verden, hvor vi ikke har nogen støtte, der kan bakke op om vores liv.

Hvordan kan gribe du den an?

Jo, du kan begynde at elske dig selv. Sådan at forstå, at du bliver mere rummelig med, hvad du gør, hvordan du gør det og med hvem du gør det. Det betyder ikke, at du skal være en tyran. Det betyder, at så længe du har dine medspilleres accept og det ikke generer andre, kan du gøre hvad du vil, hvis du gør det på en ordentlig måde.

Angst er ikke en tilstand du er, det er en tilstand du har.

OPGAVE
Følg vejledningen for, hvordan du løser opgaverne i “Sådan løser du opgaverne”.

Brug skemaet til at arbejde med temaerne: “Jeg er angst for at være alene”,  “Jeg er angst for, at jeg ikke er ønsket” og “Jeg er angst for, at jeg ikke er elsket”.